پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119026
ضرورت نگاه ويژه به جنبش نرم افزاري و توليد علم بومي/ افزايش شغل‌هاي نامولد؛آسيب کم‌توجهي به نيروي جوان و تحصيلکرده
تاریخ انتشار : 1393/07/06 08:25:37
نمایش : 1133
چندي پيش "سياست هاي کلي علوم فناوري" توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شد که اين ابلاغيه بسيار مهم داراي ابعاد مختلف و محورهاي سودمندي است که بايد مورد توجه ويژه قرار گرفته و تحليل و بررسي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، چندي پيش "سياست هاي کلي علم و فناوري" توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شد که اين ابلاغيه بسيار مهم داراي ابعاد مختلف و محورهاي سودمندي است که بايد مورد توجه ويژه قرار گرفته و تحليل و بررسي شود.

نکته مهم و قابل توجه آن که در اين ابلاغيه بندهاي مهمي ذکر شده که ساليان سال است رسيدگي به اين مسائل از دغدغه هاي اصلي نظام بوده است و تا به حال جز اقدامات آني و بي ثمر کار جدي در اين حوزه صورت نگرفته است.

در حال حاضر با صدور ابلاغيه فوق بار ديگر فرصتي مغتنم به دست آمده  تا با مطالبه گري در اين امور به نتايج خوبي در حوزه علم، فناوري و توسعه اين موارد دست پيدا کنيم.

در اين خصوص تذکر چند نکته خالي از لطف نيست که به شرح ذيل از نظر مخابطان مي گذرد.

1- لزوم توجه به توليد علم و نظريه پردازي يکي از بحث هايي است که از ابتداي شکل گيري انقلاب اسلامي مطرح بوده است.

در همين راستا بوده که از جانب رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر اين نکته مهم تاکيد شده است و بحث هاي جنبش نرم افزاري و توليد علم بومي مخصوصا در زمينه علوم انساني مطرح شده است.

از آن جايي که در دانشگاه‌هاي علوم انساني کارشناسان و متخصصاني پرورش مي‌يابند که پايه و زيربناي فکري جامعه را به دست مي‌گيرند و بنابر اين مهم است که اين دانشجويان با چه مبنايي و چه علومي آموزش مي‌بينند.

در حال حاضر درصد بالايي از علومي که در رشته هاي اقتصاد، مديريت، علوم سياسي، جامعه شناسي و سايير علوم انساني در کلاس ها ارائه مي‌شود علوم غربي است. مطمئنا با اقتضائات جامعه غربي قابليت پياده سازي و اجرا را داراست و بر همين مبنا بر توليد علم با توجه به مولفه ها و ارزش اي بومي تاکيد ويژه اي وجود دارد.

2- در متن اين ابلاغيه به لزوم به روزرساني و روز آمد سازي نقشه جامع علمي کشور تاکيد شده است.

تا کنون در جهت ارتقا سطح علمي و کاربردي  مراکز علمي در کشور و حتي در بخش هاي کوچکتر مثلا در سطح استان يا منطقه طرح هايي با اين هدف تدوين و تصويب شده است.

در حاضر حاضر طبق اين ابلاغيه به نظر مي‌رسد که بايد يک پالايش صورت گيرد و ميزان کارآمدي با بودجه و امکاناتي که تخصيص داده شده است بررسي گردد تا در صورت عدم بازدهي کامل طرح جديد جايگزين شود.

3- در بندهاي مختلف اين ابلاغيه به کرات در خصوص رابطه بين صنعت و دانشگاه تاکيد شده است.

مسلما يکي از مهمترين اقداماتي که در اين زمينه مي‌توان دصورت بگيرد تلاش و سياست گذاري دقيق د خالي از شعار براي ارتباط کارآمد بين صنعت و دانشگاه است. نيروي جوان، تحصيل کرده امروز ايران يکي از ظرفيت هايي است که کمبود آن بسياري از کشورهاي غربي و پيشرفته صنعتي را با بن بست هاي جدي رو به رو کرده است. 

اين در حالي رخ مي دهد که سوءمديريت و برنامه ريزي براي بهره بردن از اين پتانسيل حياتي کشور باعث شده است از يک طرف کارخانجات و مراکز صنعتي کشور با ظرفيت حتي کمتر از نصف به توليد خود ادامه دهند و از طرف ديگر جوانان به دليل بيکاري به شغل هاي نامولدي چون دلالي روي آورده و يا به اعتياد و ساير آسيب هاي اجتماعي ناشي از بيکاري دچار شوند.

4- در بخشي ديگر از اين بيانيه به ارائه رشته هاي تحصيلي مرتبط با نيازهاي کشور اشاره شده است.

در حال حاضر تمام استان ها، شهرستان ها و شهرهاي کوچک کشور دانشگاه وجود دارد و بايد اين مسائل که رشته هاي تحصيلي ارائه شده در اين دانشگاه‌ها چقدر بر مبناي مزيت نسبي و ظرفيت هاي آن منطقه ارائه مي‌شود؟ چه ميزان از افرادي از اين دانشگاه ها فارغ التحصيل مي‌شود در همان منطقه به فعاليت هاي اقتصادي و مولد مي‌پردازند؟

با نگاهي اجمالي به آمار، اعداد و ارقام به راحتي متوجه مي شويم که بسياري از افراد تحصيل کرده در حوزه تخصص خود دست به فعاليت اقتصادي و تجاري نمي‌زنند و به ناچار براي گذراندن معيشت يا نبود موقعيت شغلي و کم توجهي مسئولان به اشتغال در امور مختلف ديگري مي پردازند.

5- يکي ديگر از نکاتي که در اين ابلاغيه آمده است تهيه بانک اطلاعاتي جامع علمي-پژوهشي کشور است.

تهيه يک نظام آماري دقيق و به روز از تحقيقات و مقالات علمي کشور براي جلوگيري از موازي کاري و شکل گيري بستري مناسب براي پيشبرد نظام علمي کشور در راستاي رسيدگي بر موضوعات اصلي کشور امري ضروري و مهم است که تا کنون از آن غفلت شده است.

بسياري از مقالات و پايان نامه هايي که امروزه با صرف وقت و هزينه زياد نگاشته مي‌شود بررسي عناويني است که در اولويت اصلي دغدغه هاي کشور نيست و از درجه اهميت پاييني برخوردار است و لذا انتظار مي‌رود در اين مورد نيز شاهد تحول عظيمي باشيم تا مقاله ها، پايان نامه ها و تحقيق هاي دانشجويان و متخصصان ما به سمتي رود که بتوان راه کارهاي مناسبي به منظور کمک به معضلات کشور از آن استخراج شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html